Rabu, 21 Disember 2011

Menyampah dengan isu pengiraan kenaikan gaji bawah S.B.P.A..

Ho3... ayat tak hengat donia punye orang nih... Sejak semalam lepas pegawai kanan Pengurusan buat taklimat pasal S.B.P.A, kecoh jap pasal pengiraan gaji...

Mesti la nak tau banyak mana kenaikan gaji kitorang kan? Korang pon mesti nak tau... bukan la tak reti bersyukur.. tapi sebelum nak sain opsyen S.B.P.A tu, kita kena la tau ape untungnya skim baru tu pada kita kan? Betul tak?

Semalam dok kira2 sendiri...wah...nampak cam dah cantik. tapi bile fikir balik...eh... budak junior aku yang tangga gaji kurang 1 dari aku leh dapat gaji sama banyak dengan aku? Skim baru tu la... aiiihhh... biar betik ! untung banyak la diorang...!

Ni tadi kira balik. Kali ni dah tanya betul2 kat pegawai yang buat kira2 gaji kitorang tahun depan... bile perhatikan betul2... ehhh...! RM 20.00 jer beza gaji aku sekarang dengan yang tahun depan punyer? Wahh... elok2 aku dok kat tangga gaji T6 untuk tahun depan under S.S.M, tapi bile masuk S.B.P.A dah jadi T4 plak... turun?! amende nih?

Pegawai atasan? owh... diorang naik ikut peratus... Bayangkan eh... kata lah gaji pokok diorang RM 7000.00. Kalau lah penilaian prestasi diorang stakat dapat 90 peratus jer pon... cer kali kan 7000.00 tu dengan 8% ( rate S.B.P.A untuk pencapaian SKT antara 79% hingga 95% )... dapat berapa diorang dapat? 

RM 560 ! Hahaa.... banyak kan? gaji dah besar, makin bertambah besar... yang gaji kuli...tetap makin jadi kuli jer rasanya.. yang untung pegawai atasan dan gred 11 yang mana dijumudkan gred 1 hingga gred 10... sebab... kenaikan diorang tinggi..

yang gred 17? ho3...kami kena sedar diri... timun tetap timun... tak boleh lawan durian. dah la nak naik pangkat pon berpayah - payah... gaji pon camtu gak...keje? tok sah cakap...keje pegawai atasan pon kadang dilambakkan ke kuli yang tersepit nih... 

Pedas? Cukup pedas? terbakar? ha3... aku cume nak luahkan kemarahan jer... nama pon manusia... mane la mampu nak bersikap adil kan? boleh ker?

Nak saman? tak payah la... ni pandangan peribadi aku... nak kata aku emosi? memang lah... opsyen tu plak jenis paksa punye... mestilah emosi ! tapi nak buat camne...emo sangat pon, kesudahannya nanti, aku tetap takde pilihan. Tetap kena sain gak opsyen tu...

Baik aku berhenti sekarang... makin mengarut kan... tak pasal jer...ha3... payah bile dah meroyan nih...errkk..!!






5 ulasan:

Eintan Nurfuzie berkata...

btul2...skrg cm2 la...kat tmpat cik en...t1 - t8 gaji sme...tp yang untung cik en t1..so naik mmg byk la..dekat 400rm...kat opis cik en pun tgh kecoh2...xtau la...tunggu cuepes...

Tanpa Nama berkata...

ko dah dpt dh borang opsyen tu..?? Aku belum lagi

Ce'gu JAERA berkata...

ehehehe.. saya pun belum sign lagi SBPA tu... sabar ya kak.. kesian kat kawan2 yang tersepit dengan SBPA ni...

skuterlady.blogspot.my berkata...

cik en : kalau tunggu ceupecs pon, kebarangkaliannya tetap 50 - 50. sama ada menguntungkan atau merugikan staff bawahan. yang pastinya... pegawai atasan memang untung...full -stop.

Fit : dah dapat borang tu tapi tak isi ape2 lagi. tengah tunggu diorang kira gaji baru , lepas dah tengok gaji baru tu baru kitorang sain. Pengarah pon dah pesan siap2..sebelum sain, fikir dulu. Jangan main sain jer...

skuterlady.blogspot.my berkata...

gen2Merah : ape nak buat... nama pon kuli..heheh..