Rabu, 4 Januari 2012

Opal dah start sekolah hari ini...!

Malam tadi lagi aku tak tido lena... Risaukan Opal... dok memikir sangat sampai terbawak - bawak dalam tido... sampaikan jap2 aku jaga... jap2 aku terkejut dari tido...hu3... sadis nau rasa...


Sebelum - sebelum ni takde plak sampai cenggini teruk rasanya... malam tadi plak jadi gitu... pening... sebab aku dok mikir...

- Camne masa Opal nak kencing nanti? // 

- Camne masa dia makan nanti?  // dia sangat 'kelilit' ( always take time when chewing the food... any kind of food, sama jer... nape tah? ke sebab gigi dia yang jarang? ermmm... )

- Camne kalau ustazah tanya kang? // sebab kat rumah, bile tak ditanya... mulut dia macam bertih jagung ! Tapi bila aku or hasben tanye something... dia leh 'blur' and becomes 'berat mulut'... macam dia 'kemam' emas plak time tu...

- Camne kalau ustazah plak tak paham Opal cakap? // sebab even now dia dah 5 tahun, pelat dia masih belum hilang.. and sometimes aku kena amik masa nak paham ape yang dia cakap... cume sekarang dah tak seteruk dulu lah... dah banyak improvement...

See... banyakkan aku pikir.. aku plak yang jadi tak confident bile memikir semua soalan tu... risau ! Tu malam tadi la.. see that picture... belum pi sekolah, uniform dia dah comot kena air milo... sib baik leh hilang lepas cuci dengan towel basah...


Aku tak hantar.. just prepare barang dia jer.. Hasben aku yang hantar. Dah la malam tadi dia keje, he should finish his duty at 8.00 am.. tapi sebab excited nak hantar Opal, dia mintak izin keluar awal... Dapat la aku pi 'punch - card' dulu sebelum patah balik terus pi sekolah Opal.. dekat je dengar rumah sebenarnya..

See... ni tempat sementara jer.. ustazah tu yang cakap. nanti diorang adjust balik. Ramai gak... dari umur 4 sampai 6 tahun. Diorang asing bilik ikut umur. Yang paling ramai, umur 5 tahun termasuk Opal...

Memula sampai tadi, hasben cakap.. dia buka kasut sendiri pastu terus masuk dalam kelas... takde pandang kiri, pandang kanan dah... confident jer terus masuk kelas... salah tempat plak tu... he3.. dia pi duduk kat group budak2 umur 6 tahun... 

Masa dengar hasben citer camtu tu, aku rasa ok sikit la... cam lega sikit tapii... hasben cakap

" Tapi tadi masa ustazah tu tanye nama dia, dia tak jawab... diam jer !"

See... tu la yang aku risaukan ! Akhirnya terjadi... dia 'kemam emas" lagik ! Dari dah lega sikit tadi, aku jadi lagi risau... boleh ke ustazah ni handle Opal? hu3... ( ustazah tu cam garang jer ! hu3...aku plak yang takut )

Cerr tengok beg tu... budak - budak lain macam2 jenis beg... ngan angry bird lah, superman lah... ben 10 lah... Opal? Beg Kelab 3K... bomba punye kids club... ha3.. terserlah sangat yang dia memang anak bomba! kwang3...

Hah.. 1 lagi... makan paling awal kul 10, harap2 perut Opal tak masuk angin.. sebab kalau tak, chances dia untuk muntah sangat tinggi... ( ustazah dah pesan hari tu, bekalkan dia roti... takut2 kalau dia lapar awal...)

Dah la tadi dia sarapan sikit jer... sebab teruja nak pakai beg ngan kasut baru punya pasal !

Ni kengkawan baru Opal.. masing - masing buat hal sendiri... dalam bilik ni sorang jer nangis... tu haa.. yang hujung paling kiri tu... Opal? Langsung tak... Yang tu memang aku banggalah... tapi bab lain, lum tau lagi...

He3... dalam dok risaukan Opal, sempat gak aku snap gambar girl ni.. he3.. nampak tak cara dia duduk tu?  sangat gegirl... hahaa.. Bile tengok balik gambo ni tadi... ha3... ghupe - ghupenya dia tengah sentap... muka tengah mencebik nak menangis tapi ditahan - tahan... alahai...


Ni kelompok 6 tahun... masa ni kelas dah nak start tapi aku masih refused nak tinggalkan Opal... teruk betul confident level aku masa nih.. amende lah kan? Tapi once bebudak ni dok baca doa beramai - ramai... i wished Opal can do the same way too... lancar je baca doa tu tanpa pelat sikit pun..!

Sekarang 10.30 pagi... aku harap Opal berjaya hadapi dunia baru dia hari ni dengan lancar.. semoga ustazah yang mengajar dan menjaga dia dapat bersabar melayan kerenah Opal tu... Semoga Allah permudahkan segala untuk mereka ( Opal dan ustazah yang mendidik dia.. )... Insya-Allah... Amiin...


Note : at this time i'm still worry about Opal... help me !!





Tiada ulasan: