Sabtu, 23 Jun 2012

Pertemuan 3 penjuru.. yg pertama!

Tak sangka.. aku dapat gak merasa pengalaman 'pertemuan 3 penjuru' ni. Ingatkan skolah rendah ngan skolah menengah je yg de. PASTI yg tahap skolah tadika + agama tu pon ade. Jangan main2...

Aku yg gi memandangkan hasben keje hari ni. Sabtu pon keje? memang la...shift...  aku dah biasa tu. Si Fa'el yg tengah tido tu pon aku kejutkan awal. Kesian... nak pi tu sempat lagi 2 beradik ni bergaduh...adeiiihh... rebutkan topi! Pepagi lak tu!

Cikgu kata 

" Opal ni tak boleh fokus lama2. Kejap je kang dia tak mau ikut. De masa mood dia baik, suara dia la yg paling kuat bile disuruh baca ramai2... tapi bile tiba masa mood dia tak baik, dia la yg paling perlahan. De gak masa dia tak nak buka mulut. Bila ditanya... macam2 la dia jawab... kekadang dia cakap mulut sakit.. kekadang dia ngadu tekak sakit..."

hmm... nak kata ape camtu?he3... tapi sebelum cikgu cakap pon aku dah tau. Itu la Opal...ha3... kat rumah, gitu la dia! ikut mood dia... kerja skolah? jarang2 nau aku jumpe (selalu gak aku selongkar beg dia! nak check keje skolah... plus... yg lain2..he3 )

tapi cikgu kata 

" Haa.. bab keje skolah dia laju. Orang lain lum siap, dia dah siap dulu! Kekadang pepagi tu awal2 lagi dia dah kuar buku nak baca... bab tu memang rajin!"

ha3... gitu ke? ade lagi

" Dia memang rajin tapi selalu je tak ikut arahan. Kalau cikgu suruh dia tanda betul kat 1 kotak je... dia memang buat... tapi lepas tu... kat kotak2 lain pon dia tanda... pangkah la...tanda betul la... macam2 lg la..."

Aiiyyoo Opal! Pergaulan lak camne cikgu?

" Dulu mula2 dia memang tak berapa nak join kengkawan lain main2 kat luar. Dia lebih suka ngadap buku daripada main2... sekarang dah ok. Dah mula pandai bergaul. Dulu kalau kena buli ke, kena sakat kat kengkawan... dia diam je. Sekarang tak dah... dia pandai dah mengadu!"

ha3... yg tu aku yg ajar...kih3... ngaku?! ha3... kesian ngko! memula dulu memang, pernah la beberapa kali cikgu yg jaga dia cakap 

" Opafal selalu ngadu pas habis skolah pagi, siap nangis2 kata abg tu buat... kakak ni buat..."

Geram plus kesian punya pasal... aku pesan kat Opal... lain kali kalau ada abang or kakak kacau Opal lagi... marah diorang balik! tak pon jerit kuat2... nak lawan pon leh kalau diorang pukul Opal...! sekurang2nya pertahankan diri sendiri...

tapi nampaknya... Opal lebih cerdik... ngadu je kat cikgu..abih citer... kah3... apa la aku ni kan? elok la tu!

Yg pastinya.... pelat Opal tak pelat lagi macam mula2 skolah dulu. Sebutan dah lancar. Banyak gak la yg dia dah belajar tapi bak kata cikgu, Opal are slow-learner... cikgu kena ajar dia ikut rentak dia. atleast he knows something than nothing...

Kepada cikgu Siti Hanim... terima kasih sebab bersabar dalam mendidik anak2 kami dengan penuh kesabaran. sebab sebelum giliran Opal tadi, aku dgar cikgu tu berbincang ngan ibubapa pelajar lain. Macam2 hal... funny pon de... ye la...budak2 umur baru 5 tahun paham2 je la...

sebelum balik baru teringat nak tengok keputusan peksa Opal hari tu. bile buka je page last dlm buku tu...OMG!!!!....kah3.... yg ni aku tak mau citer... tapi memang terkezut sesangat..!!! ha3...



Tiada ulasan: