Selasa, 7 Ogos 2012

Batuk sebab alergi?

Tak larat nak tahan2 lagi dah... nak tak nak kena jugak aku jumpa doktor check tekak ni. Gatal kemain... Sikit2 batuk! sikit2 batuk! kalau stakat batuk biasa tu ... aku leh la tahan lagi tapi bile tiba part sampai tak leh tido malam tu...memang aku tak tahan.

Bayangkan le...elok je letak kepala ni kat bantal... time2 tu la batuk ni datang... bertalu2 plak tu... sampai nak tekuar anak tekak dibuatnya... sampai berair la mata jadinyer... dah berhenti jap, baru nak lelap... jadi lagi.. sama gak bertalu2... geram sangat semalam. tengah malam kang jdi lagi...

Semalam petang gigih gak le drive keta ngan terbatuk2 pi klinik. Peh check... sebab aku takde sama... nafas pon ok tapi bile tarik panjang sikit kang....kung3... batuk le tu! Doktor tu tanye

" awak ade alahan ape2 tak ? "

A'ah...ade tapi ape kena mengena ngan batuk aku ni?

" Batuk awak tu pada asalnya bukan sebab jangkitan kuman. Tapi tadi saya tengok dalam tekak tu nampak merah. Dah berlaku radang tekak... tempoh puan batuk poh dah 3-4 hari... mungkin telah berlaku sikit jangkitan kuman! tapi batuk tu berlaku kerana alahan..."

Hahhh...? alahan... pelik! time tu aku memang lupa ape alahan aku... ni masa wat entry ni baru aku teringat... owh... aku memang ade alahan dgan beberapa jenis makanan. Adeiihh... abih yg sampai batuk bertalu2 tu sebab ape? alahan la ehh? 

Doktor tu pon amik amasa nak memikir ubat yg sesuai ngan aku.

" Takpe sy bagi ubat batuk ni tapi ubat ni skali makan cuma 1 sudu besar je. tak boleh lebih..."

Maksudnye? kuat ke kesan ubat batuk tu? hmm... nanti aku citer. alang2 tu...aku mintak skali ubat sapu utk jari aku yg tak semena - mena terkoyak since jumaat lepas. dah le tetibe koyak..payah lak tu nak eolk.. asal elok je...koyak balik.. acaner tu? 


See.... that rekahan tu...nampak kering kat keliling luka tu kan?

" Tu bersangkut - paut ngan batuk tu... alahan...saya boleh bagi ubat tapi...awak kena kenal pasti ape alahan awak. Then...elakkan dari punca alahan tu.. ubat cuma berfungsi utk semantara je... ada kebarangkalian utk terjadi lagi kalau awak tak tau ape alahan awak.."

Ye doktor... saya paham! 

Malam tadi dah try ubat tu... titon jap..bile bangun... errkkk... nape aku rasa seluruh badan aku menggigil semacam. Macam terkena penyakit parkinson je... batuk?! hooo... sah..memang degil batuk ni... malam tadi pon... aku still tak dapat tido lena... hampeihh...! Skali dapat telan air suam2 panas tu...perghh... lega sangaaaaaaaaaaaaaaaaaaaatt...!!

Tapi sekarang...walaupon batuk tu sesekali dtg...tak leh le minum! pose kan?!...sabor je lah...duuuuugaan..!!

Tiada ulasan: