Sabtu, 31 Disember 2016

Hari akhir 2016

Last day 2016 ek hari ni? Apa aktiviti korang hari ni? Aku? Cadangan asalnya aku nak ot hari ni. Last ler konon untuk tahun ni, 2016. 

Tapi last minit, cancelled! 

Ada kenduri kat rumah saudara mentua hari ni. Ot tu takpelah,  tahun depan boleh je buat ot lagi. Kan?  

Rasanya dah lama takde sesape buat kenduri kat rumah mentua ni. Last masa abang ipar aku nikah dulu. Ni dah 2 orang dah anak dia, baru la ada kenduri semula. 

Hmm... Memori untuk tahun 2016?  

Awal tahun ni merasa juga la aku dapat Anugerah Perkhidmatan Cemerlang (APC) untuk kerja2 aku tahun lepas. Alhamdulillah... 

Cukuplah... Lepas2 tu kerja macam biasa, nawaitunya tetap sama. Meringankan beban suami. Untuk diri sendiri kadang tak berapa sempat nak kisah. Kalau ada betul2 lebih, baru la aku beli. Tu pun yang betul2 penting. Kalau tak, ada baiknya rezeki tu aku share ngan anak2.

Dah penutup tahun ni, ada rezeki yang Allah bagi dalam aku dilanda ujian yang menyakitkan. Yupp...  Penghujung tahun 2016 ni paling menyedihkan untuk aku. 

Sampai aku takut nak tempuh tahun baru,  

Betul... Takde semangat dah... Tapi bila mengenangkan dalam badan ni ada nyawa baru sedang membesar, hari2 aku minta dikuatkan semangat. 

Tak mudah nak bangkit dari kesedihan sebenarnya. Orang boleh bagi semangat, tapi ikut kita lah kuat dengan tak. Pilih yang mana? Mahu terus bersedih dan menyesali diri atau bangkit untuk jadi yang lebih baik. Itu pun bangkit bukan untuk sesiapa, tapi untuk diri sendiri.  

Macam aku, alhamdulillah... Ada anak2 untuk jadikan aku kuat. Padahal aku tak la kuat mana. Nak harap orang faham kita? Tak payah la... Ye ada orang kata faham, tapi kalau masih berterusan buat perkara yang menyakitkan hati kita... Masih boleh kata kau faham ke macam tu? 

Fikir sendiri lah... Manusia ni bila menyakitkan hati orang, dia memang tak rasa apa. Sedih? Tahap manalah sedih engkau tu kalau nak dibandingkan dengan orang yang kau sakiti hatinya? 

Minta maaf sebab engkau manusia biasa yang tak mampu elak dari buat kesalahan? Heh... Aku jugak manusia biasa, mana mampu memaafkan kau yang dah melukakan. Tunggu la sampai aku mampu memaafkan... 

Azam 2017?

Hmmm... Belum ada lagi. Owh... Kali mungkin lebih serius nak kecutkan badan kot.. Haha... 

Tahun dulu azam yang sama tapi hangat hangat najis lembu je.. Bila dah beria - ia, pegnan pulak... Syukur alhamdulillah kuat si kecik ni dok dalam rahim ni... 

2017? Semoga aku kuat dan lebih tabah dari tahun ni... Semoga aku lebih cekal... Semoga pintu rezekiku lebih lumayan dari sebelum ni... Inshaallah... 



Note:

Bahagia? 

Bahagia tu dari hati kita sendiri, bukan dari orang lain. Terpulang pada cara kita untuk cari bahagia. Ikhlas, tak mengungkit, dan melakukan tanpa harap balasan.... Dan JANGAN usik kehidupan orang lain,  inshaallah...  Akan ada bahagia di situ... 


Sabtu, 24 Disember 2016

#MyTravelokaEscapade - I truly need a Holiday lah!


Sebelum ni memang ada terlintas dalam kepala nak pergi bercuti. Kebetulan dalam sebulan ni aku asyik tertekan,  mood swing. So... it's truly.. i need a holiday lah... Manalah tau,  boleh naikkan semula semangat yang makin menghilang ni kan? Tau tau je Traveloka de buat contest...  Tak salah cuba nasib kan?hehe...  Tak mengidam nak pi jauh2... Dapat pi Langkawi je pon dah syiok tu... Jalan - jalan kat mana?


1. Dataran Lang...


Bergambar sampai lebam... Yeahahaaa...  Selfie... Wefie puas2...


2. Underwater World Langkawi...


Tang ni anak2 mesti suka dan teruja...  Dapat tengok ikan laut dalam dekat2...


3. Pekan Kuah...


Yang ni mak depa yang suka.. Aku ler tu...πŸ˜‚Berangan nak memborong... Shopping puas2... Perghh... Paling heaven dapat borong coklat... Wahh... Tapau... Tapau...


4. Muzium 5D...


Oihh... Mungkin histeria anak2 aku tak mau balik lepas datang situ... Takpe...  It's holiday....  Layan je sampai depa puashati..


5. Langkawi Bird Paradise & Wildlife Park...


Masih untuk anak2... Takpe takpe... Kalau anak2 suka.. Mak pon tumpang suka... Mak tumpang enjoy gak lah... Takkan nak tengok je kan.... Being mak memang meletihkan tapi bila tengok gelak tawa anak... Walaweii... Bahagia tak terhingga tau... Masalah? Tolak tepi... Hehe

Harap harap impian tercapai melalui #MyTravelokaEscapade... Hewhew...



Selasa, 20 Disember 2016

Doa - doa yang makbul

'I hate when I see a tear drop in your eye and... I hate it most when I know the reason is me...'


Salam semua,

Semoga diberkati Allah selalu dan semoga sentiasa berbahagia dengan kehidupan masing2 selalu...

Aku sentiasa berharap doa2 aku kebelakangan ni termakbul... dah 1 bulan lebih dah aku diuji... 1 bulan lebih aku kemurungan... mood swing tak tentu masa... aku berperang dengan kesedihan aku sendiri... 1 perasaan yang tak boleh nak diucap... nak diluah... nak diperkatakan... cerghh... ayat! tapi memang macam tu la aku rasa...

tak tau la sampai bila... aku masih cuba kuatkan diri.. mohon Allah tabahkan hati...mohon Allah rawat hati yang luka bagai disiat - siat ni... Saaaakit sangat!

K... dah la tu... tadi google, aku jumpa pasal doa - doa yang makbul ni... rasa nak simpan kat blog ni...


Cara - cara Berdoa :
- Bersunguh2 semasa berdoa. Sabda Rasulullah s.a.w
"Sesungguhnya Allah amat menyukai orang yang bersungguh - sunggh semasa ia berdoa"

- menghadirkan diri kepada Allah dengan penuh khusyuk kerana Allah TIDAK menerima doa dari hati yang lalai dan tidak ikhlas.

- Hendaklah makan, minum, pakaian dan sebagainya dari harta yang halal kerana sesungguhnya Allah itu baik & menerima melainkan yang baik belaka.

- Doa itu bukan bertujuan untuk melakukan dosa, khianat, memutuskan silaturrahim & jangan sesekali memohon SEGERA dimakbulkan doa tersebut.

- Digalakkan memperbanyakkan menyebut Asmaul Husna. Dimulai dengan bertaubat, istighfar serta selawat ke atas Rasulullah s.a.w & para sahabat.

- Sebelum berdoa, bersedekahlah terlebih dahulu ( al - fatihah dan sebagainya )


Tanda - tanda Doa Yang Makbul
- Terasa sesuatu yang menggerunkan setiap kali menyebut nama Allah

- Terasa melakukan banyak kezaliman terhadap diri sendiri kerana mengingkari perintahNya.

- Menangis tatkala berdoa

- Benar - benar khusyuk sewaktu meminta pertolongan Allah sehingga terasa tiada pengantaraan antara diri dengan Allah. Kita minta terus dengan yakin kepadaNya.

Ahad, 11 Disember 2016

Bulan Khatan

Salam semua,

Semoga dirahmati semuanya...

Dah 2 minggu anak2 cuti sekolah kan? Ada dah tu mak ayah yang pun sama sama cuti sakan membawak anak2 pi makan angin...

aku je blum... belum ada perancangan lagi sebetulnya... paling jauh pun, pi kenduri kat Port Dickson... lepas tu singgah jap kat dataran PD tu... just jenjalan gitu je...

Nantilah... ada rezeki, kita pi jenjalan ye anak2... rehat2 dulu kat rumah. penat kan sekolah hari tu.... hari2 kena bangun awal... merengek je la kojo ehh hari2... tapi nak buat camne... kalau tak sekolah nanti payah... mak ni dah ler takde harta nak diwariskan kat anak2... ilmu je lah yang mampu mak berikan... nak dapat ilmu, kena la pi sekolah hari2... tambah ilmu dengan para cikgu kat sekolah... ilmu yang kita dapat kat sekolah dengan ilmu yang kita dapat kat rumah tak sama... tapi semua tu berguna bila dah besar nanti...

dah ada ilmu nanti, usaha la untuk ngumpul harta sendiri... baru tau erti bersyukur dengan nikmat kemewahan yang kita dapat tu... kalau terlampau senang dapat kemewahan tu, takut lupa diri... tak reti pulak nak bersyukur, lepas tu menyusahkan hidup orang lain...ye lah, lahir2 terus hidup senang... dimanja dengan kemewahan dari kecik... blajar pon ala ala je lah... kisah apa, mak ayah orang kaya... tu semua tak elok tu... tak pasal2 disebabkan orang macam ni, orang lain yang dituduh tak reti bersyukur... oohh... pantang betul aku ngan perkara macam ni...

ok... cukup dulu, kang melalut la macam2 kang... meh back to main story... bulan 12 ni bulan cuti sekolah kan... a.k.a bulan khatan... de ke ang dah buat majlis khatan anak2?

aku? well, belum lagi... tapi inshaallah... memang nak kena buat jugak tu nanti... anak2 aku kan semuanye lelaki... ( stakat ni la... yg dalam perut ni belum ketahuan lagi... lom masa lagi nak scan jantinanya )

stakat ni tengok anak2 orang je berkhatan... owhh.. hasben yang tengok... aku tak... hehe... tapi sebab dia dah send gambar banyak2 kat wassap group... apa salahnya aku share kat sini kan?

jom tengok...


Ni kat Masjid Sikamat... anjuran warga2 situ gak ngan orang2 UMNO setempat...


1 kepala... RM 10.00.... jangan ngko tanye kepala yang mana ehh.... 


Dedulu budak2 yang nak kena khatan ni kena berendam dulu dalam sungai... kan? tu yang aku dengar lah... 


Perarakan dulu... siap ler tu ngan bunga manggar... bunga pahar....


Dalam reramai tu, leh lak mata ni nampak seketul tu.... skuter tu... cantik le pulak kaler skuter tu... coklat + creamy... i like...


La ni cukup syarat nak bagi lebih meriah... diorang panggil bomba... pancur ngan air dari jentera bomba sampai kecut...


Sejuk lorrr... dah le pepagi ni redup je... sejuk mehh...


Hmmm... standby la yer anak2... kojap lae kasi potong! khatan ler... pehtu berpantang ler reramai kat rumah masing2...

time anak2 aku tu nanti tak tau la camne nak gantung kain tu... ish... ish.. ish... pikir jap...

selamat berkhatan anak2... tabah ler berpantang ye.... hihii...



Khamis, 1 Disember 2016

Aku sayang skuter tu...


Kau tau tak... hari tu hasben de cakap nak jual skuter tu... aku diam je... dia kata skuter tu banyak naa 'makan' duit... kuat mentedarah minyak katanya... tah... ye kot! aku tak perasan pulak. 😁

Hasben nak tuka motor lain... tu pon kalau de duit lebih la... aku diam jugak... lama aku diam... tau kenapa?

sebab... rupa rupanya aku dah sayang giler kat skuter tu... aku sayang sangat skuter tu... serius!



tu la kenderaan pertama yang aku mampu beli ngan duit aku sendiri... hasben aku yang tolong cari kan.. masa tu tengah sarat pregnant kan Payel... sampai ke Tampin tu ha dia survey, last2 jumpa skuter ni... 2nd hand je tapi sebab harga jual tu sangat la rendah, aku setuju beli... cash...

lama dah skuter ni ngan aku... 7 tahun de kot...



ni la kenderaan utama aku pi kerja, balik kerja... banyak kenangan aku ngan skuter ni... susah senang aku ngan skuter ni la... skuter ni la sumber ilham aku berblog... skuter ni gak la yang mudahkan aku ke mana mana... ngan skuter ni la aku ketawa bila teringat sesuatu yang lucu... ngan skuter ni la jugak aku menjerit macam orang gila sebab stress... ngan skuter ni jugak la aku menangis berderai - derai airmata sebab hati terluka dan kecewa...

ngan skuter ni jugak la aku beberapa kali eksiden.. habis bercalar balar dah skuter tu...


skuter ni dah macam sahabat baik aku dah... tempat aku luahkan segala rasa yang ada dalam hati... skuter tu la...


kau tau? ngan skuter ni, aku banyak ingatkan diri aku ni siapa... dari mana asal usul aku... macam mana asal usul aku...

aku bukan orang senang... aku tak lahir atas duit... aku tak dibesarkan ngan kemewahan... hidup aku asal cukup makan, cukup pakai... tapi al-hamdulillah... aku jadi manusia yang tak pandai meminta minta... walaupun ngan mak ayah sendiri... walaupun dengan suami sendiri...

tapi aku tetap bersyukur... camne aku bersyukur? dengan tak meminta - minta... dengan tak menyusahkan hati mereka yang aku sayang... aku patuh, aku taat sekali pun kadang tu hati aku memberontak... tapi aku akur...



kalau aku nak minta, aku minta dengan Allah... even kerja pon... aku minta Allah tolong... sebab aku tak suka menyusahkan orang... aku tak suka nanti satu masa orang mengungkit... aku tak suka macam tu... selagi boleh aku usaha sendiri... biar aku tau dan sedar betapa susahnya orang lain berusaha nak dapatkan kehidupan yang lebih baik... dengan itu, aku tau rasa malu nak tumpang kesenangan orang... dengan itu aku segan ambil hak orang lain...πŸ˜”. sebab orang pun bukan senang nak dapatkan apa yang mereka dah ada hari ni...



tapi kan.. kesian skuter tu... jarang nau aku mandikan dia... terabai betul bab tu... πŸ˜“... tau pakai je... lenjan je... hujan ke panas ke... banjir ke... takde la aku nak belai belai jaga skuter tu elok2... kesian ko skuter... dapat tuan macam aku...

tapi skuter oi... kot la kau paham, kot la kau bernyawa... aku nak cakap yang aku sayangkan ngko! khidmat ngko kat aku takkan aku lupa sampai bila - bila... aku nak setia ngan ngko sampai bila2... selagi ngko setia berkhidmat untuk aku... aku tak cadang nak ganti tempat ngko, skuter!

bior le ngko kuat mentedarah minyak skali pon... bior ngko kuat 'makan' duit... aku tak kisah...


sebab tu selagi boleh, walaupun hari hujan lebat menggila... aku tetap ngan ngko, skuter!

aku tetap tunggang ngko... biar kita sama2 basah lencun dalam hujan tu... tapi aku tak kisah... aku tak nyesal pon... walaupun perut aku ni dah masuk 3 kali memboyot, selagi boleh.. aku tetap tunggang ngko pi keje balik keje...


ni tadi masa hujan macam tak jadi, aku frust jugak bawak kereta... aku teringat kat ngko, skuter! rasa nak je aku patah balik, tunggang ngko pi kerja... tapi sebab aku dah terlambat masuk keje, aku tak dapat nak buat camtu..


tapi sok aku tetap pilih ngko untuk bawak aku ke tempat aku mencari rezeki macam selalu.... jual? tak lah... aku sayang skuter tu...

once aku dah sayang, aku akan sayang sampai bila2...πŸ˜‰


thanks for reading this!...






Rabu, 30 November 2016

Ku Rela Dibenci : Aiman Tino ( Lirik Lagu )

Salam semua,

Mudah mudahan sihat2... mudah mudahan hari ni hari yang baik untuk korang semua...

Aku? al - hamdulillah... hari ni ok... yup... ok ok gitu lah... life must go on kan... walaupun hebat diuji sejak kebelakangan ni... aku dalam proses menghargai apa yang aku ada hari ni dengan cara yang lebih baik... aku dalam proses memperbaiki diri mana yang kurang... tapi aku tak harap untuk jadi manusia sempurna... memadai ada perubahan yang lebih baik dari dulu... inshaallah... semoga usaha aku ni dipermudahkan dan diberkati Allah...

Hahh... tetibe nak tepek lirik lagu ni : Ku Rela Dibenci by Aiman Tino... yupp... coz i like it... haha...
Jom hayati sesama...

Ku Tertawa Kau Menangis
Engkau Tertawa Aku Menangis
Karena Dirimu Oh Sayangku

Kesudahan Tiada Henti
Hanya Yang Tinggal
Didalam Mimpimu
Ternanti - nanti

Sering Kali Aku Diuji
Air Mataku Terus Mengalir
Membasahi Didadaku

Hanya Ratapan Di Dalam Hati
Semoga Terciptaan Kesudahan
Yang Dinanti

Korus:

Ku Ingin Dibenci Olehmu
Agar Kenangan Manis
Terus Terpadam Selamanya

Menghitung Menunggu Mati
Agar Kau Jumpa Yang Dinanti
Semoga Pemergianku Ini
Terbaik Untukmu

Tak Sanggup Ku Dibohongi
Ku Rela Dijemput Illahi
Kerna Dia Ku Sanggup Pergi
Hanya Di Sana Kekal Dan Abadi

( repeat korus )

Hanya Di Sana Kekal Dan Abadi





Selasa, 22 November 2016

Rahsia aku makin kurus?

Seronok kan bila de yang memuji...


Ehh... apesal makin kurus?

Dagu makin runcing?

Hidung makin mancung...

Wajah makin panjang...


Makin nampak cantik....



well... kalau betul macam dikata.... al-hamdulillah... syok je dengor...

sape lah tak nak dan tak suka dipuji macam tu kan..?



aku mampu gelak je lah ek... gelak yang tak berapa sangat... gelak sekadar nak sembunyi rasa hati yang sebenar...

yupp... 

ada la yang puji camtu tadi.. kot diorang bergurau, tak tau ler... ishh.. ish... ishh... aku layankan je lah... kot betul... tq.. tapi ai takdo nak belanje belanje ye... kot betul pujian, biar ikhlas... heee




Nak tau rahsianya? hmm... caya lah... kalau korang dengar, korang pon tak nak ikut... sebab... aku sendiri tak suka...

betul, aku de mintak nak susutkan berat badan.... tapi bukan cara macam ni...

caranya?



aku makan hati weiihhh.... dalammmmm....

nak citer pon payah... takpelah... aku harung sendiri lah... 

aku belum recover lagi since dilanda ujian hari tu.... aku struggle cuba pujuk dan rawat hati... aku cuba sibukkan diri... tapi tak mampu gak nak buang rasa 'sakit' dalam jiwa ni.... dalammm....


dalammmmm sangat!


nak nak lagi tengah pregnant ni kan.... lagi lah emosi aku on off on off selalu... kadang aku ok... kadang aku sedih balik.... yang sedih tu sebolehnya aku tak nak tunjuk depan hasben... 

tak sape paham ape yang aku rasa... ye ada masanya aku ni pentingkan diri sendiri... tapi ada ngko tau dalam hati aku ni? TAK...



Disebabkan tu... nafsu makan aku macam tertutup... makan pun sebab untuk si kecik yang tengah membesar dalam perut ni... ye tau... aku kena kuat... kena banyaaaaaak sabar! ujian Allah ni memang kena banyaaaaak sabar... aku tau, DIA uji aku sebab DIA sayangkan aku... supaya aku berubah jadi lebih baik... aku tau dan sedar tu... inshaallah... korang doakan aku ye... doakan supaya aku kuat dan tabah... 

Nafsu nak berhibur hati pun lenyap... mujur ler ada anak2... tengok gelagat Amie tu makin lama makin cerdik... terhibur gak jap hati... si rambut ikal tu dah macam2 pulak ragam ehh...

bila disuruh cium pipi omak dia ni, tak mau pulak... tapi time tak disuruh... pantang nampak aku duduk lama, jap2 dia datang... dicium cium nya pipi aku... jap2 kang dia datang lentok kat aku... peluk aku.... alahaiii... sweetnya dia!

emakkk...! emakk...!

sedap dengar suara manja dia tu...


well... skarang dah tau kan rahsia kurus aku... hehe... tak tau bape lama bertahan kurus ni... dah alang2 kurus, biar sampai bila2 la maintain... biar berbaloi ngan stress yang aku hadap ni... ehh... aku pun tak nak kurus cara makan hati ni... tak seronok ok! jiwa kita sakit.... sakit yang makan dalammm... tah bila nak sembuh...

percayalah, bila jiwa kita sakit.... seluruh jasad kita akan sakit jugak... seluruh badan rasa macam bisa sangat... kadang rasa macam tak jejak ke bumi... rasa ringan terawang - awang...camtu lah yang aku rasa... see... dasyat nya penangan jiwa bila sakit ni...

kat luar tu punya lah lebat hujan.... acaner nak balik lunch hour ni? ai berskuter je hari ni.. huhu...



Rabu, 16 November 2016

Kata - kata madah ni kena sangat dengan aku

Salam semua,

Hujan lebat kat Seremban petang ni ekk...

Hari ni aku mintak hasben hantar... dah alang - alang dia nak servis kereta tu kat town Seremban... oneway je kan... anto lerrr....

katanya piston de yang tak berfungsi. sebab tu la body kereta tu bergegar kuat bila berhenti... 

petang ni just nak share madah kata UAI  ( Ustaz Azhar Idrus ).  Jumpa madah ni kat blog : mama maszull 


Kena sangat dengan aku..!


Perempuan yang banyak cakap,

dan banyak gelak

Adalah perempuan yang pendiam

bila ada masalah.

Dan banyak menangis dalam diam...





Selasa, 15 November 2016

Pregnancy : aku ingatkan baru sebulan!

Salam semua,

Kalau ditanya macam mana keadaan aku hari ni... aku cuma boleh cakap yang... aku ok tapi trauma dengan ujian Allah tu...

Nak ketawa cam biasa pon ada rasa takut takut... takut bersedih balik... takut hati aku sakit balik... takut nak ngadap hari hari yang akan datang ni pon ye gak...

Ujian Allah yang satu ni memang sangat terkesan kat aku... SANGAT!

Inshaallah... doa aku takkan sesekali putus... biar ujian ni cepat2 pergi... biarlah ujian yang datang ni cukup setakat ujian... lepas tu pergi lah... jauh jauh... 'sakit'nya aku, Allah je yang maha mengetahui...

Pasal pregnancy aku tu... kan aku dah booking tarikh buka buku merah...

Petang sampai malam tu aku masih macam tak percaya... ye ke aku pregnant ni? ye ke?berhari hari aku blur.. nak nak pulak hati tengah sedih giler masa tu... tu yang blur je 2 - 3 hari... menung... nangis bila terkenangkan ujian Allah... macam2 yang aku rasa... dengan rezeki ni lagi yang tiba2 datang... Ya Allah... tak tau nak kata masa tu...

tapi masa tengah sedih sangat tu... masa tengah down sangat tu... aku rasa macam ada 'sesuatu' yang bergerak gerak dalam rahim ni... kerap pulak tu...

ehh... kenapa ehh?? kan baru sebulan...!?

kat hati berdetik macam tu lah... berhari - hari macam tu... aktif pulak tu... dalam tengah bersedih, hati ni hairan jugak...

kalau baru sebulan, takkan janin dah boleh bergerak aktif macam ni... merata rata pulak tu... haiii... seram aku! apa dalam rahim aku ni?!!

dah berapa bulan sebenarnya aku pregnant ni?

hasben cadang suh scan kat swasta... alahai... mahal la kos nak scan kat situ... zaman harga barang tengah naik ni, baik ler berjimat... gaji camtu je...

aku nekad petang tu nak mintak doktor kat klinik kesihatan tu scan jugak... hati dah start was2 ni... lagi la aku tak senang hati... nak bergelut pulak ngan rasa sedih yang melampau tu lagi... ya Allah...

aiihhh... cam biasa! macam kena interview... banyak betul soklan... jawab je lah... last2 doktor nak cek perut...

' hmm... ini macam dah 3 - 4 bulan ni puan....'

masa tu blum scan. doktor buat anggaran je... haaaaa?? iye ke? aku minta juga nak scan... doktor refer aku ke KKIA... tak jauh pun... bangunan yang sama jugak. tumpang scan je kat situ...

kena bersoal jawab lagi kat situ... soklan yang sama... dalam mood ke laut tu... jawab ler jugak... pehtu baru doktor scan... result???


tu ha... dah 18 minggu 4 hari..!

maknanya? ye... dah nak masuk 5 bulan aku pregnant... ya Allah... terkejut kot! biar betul doktor ni... patut la aku rasa de benda aktif bergerak... dah dekat 5 bulan dah rupanya dia!

otw balik tu skali lagi aku menangis... sedihnyaaaa masa tu... tak tau nak cakap macam mana. kan emosi aku blum stabil lagi ngan ujian Allah tu... tu yang hiba sebak semua ada tu...bukan sebab baby ni.... tapi sebab hati aku masih 'sakit' menanggung ujian yang datang tu... aku terpaksa telan dan hadam semua tu...

petang tu OT, aku menangis puas2 kat opis... nasib ler takde sape... bila dah lega tu, terpikir plak pasal baby dalam perut ni... dah nak 5 bulan dia ada dengan aku... tapi aku boleh tak sedar!

period? ada... datang je tiap2 bulan kecuali bulan lepas... tapi 2-3 bulan ni period aku pelik sangat... tak normal macam biasa... on off... on off ikut suka dia je nak keluar... sakit ke? memang tak terpikir pun pasal pregnant tu... aku pikir de penyakit je... siap tekan2 rahim ni kononnya nak bagi darah period tu turun cam biasa... tak jugak jadi pape...

patut ler perut ni makin lama makin kembang... aku ingatkan sebab banyak makan... padahal sepanjang bulan raya tu aku memang control makan... berat badan naik sikit lepas tu tak turun2... alahai... risaunya!

kat rumah siap curi2 buat senaman.. kadang malam, kadang awal pagi... time hasben takde... malu nak bersenam depan dia... hahaha.

makan pon ala kadar je... tapi tak turun gak... siap tanam niat nak jogging masa OT kat laman opis tu... tapi tak jadi buat pon... siap kena gelak kat brader opis... mende lah...

de la sorang tu tegur... 'ehh... dah bape bulan ko mengandung? tahniah..'

hahaha... masa tu aku cuma cakap ' ye... mengandungkan lemak2 tepu.... bukan baby'... padahal memang ye, de baby dah pon dalam ni... confident je cakap kat orang macam... serius la.. memang aku takde simptom pregnant tu ye... selama 4 bulan lebih ni memang takde rasa macam tu... takde rasa pembawakan budak langsung!! just period yang tak normal tapi stil period... tu je...

sebab tu tak terpikir pon aku ni tengah pregnant... tau tau dah cecah 5 bulan dah ngko! sian dak kecik dalam ni... lama dah dia dengan aku, sekali pon aku tak perasan... kesian jugak kat Amie... aku belum puas tau gomol2 si lasak tu... tau2 dah nak dapat adik dah dia... ingatkan lambat lagi nak menambah anak...

gitu lah.... kita merancang, tapi Allah jugak yang tentukan...



sekarang ni menghitung hari je sampai bersalin... sambil2 tu menghitung hari jugak ngadap ujian Allah ni... kesannya memang mendalam sangat kat hati... TRAUMA sangat... hari2 aku berdoa... hari hari aku harap doa aku dimakbulkan...

** baru - baru ni aku dengar orang kata aku tak paham perasaan dia... dah tu... perasaan aku, ngko paham ke?








Isnin, 14 November 2016

Pemberian yang tak disangka

Salam semua,

Hujan rahmat petang ni... dan aku berharap setiap doa - doa aku sejak kebelakangan ini dimakbulkan Allah...

Weih... ni aku tengah feeling nak buat blog... brader2 tepi aku ni sibuk nak ngajak aku sembang... malas betul aku nak layan... senyum paksa je ni kat brader2 ni... mood nak berseloroh dengan diorang macam sebelum - sebelum ni takde dah...

sejak aku diuji Allah 2 minggu lepas... macam ni la aku... kalau korang nampak aku tersenyum, tu maknanya aku terlupa sekejap dengan ujian yang menyakitkan tu... kalau korang nampak aku ketawa... itu bukan bermakna aku dah pulih... tapi percayalah... nak ketawa pon aku rasa sakit kat dalam ni...

sakit yang amat... Allah je yang tau betapa aku struggle cuba untuk jadi sekuat yang boleh... setabah yang aku mampu...

Image result for sakitnya diuji Allah sakitnya diuji Allah sakitnya diuji Allah

bak kata seseorang pada aku hari tu... ' aku tau, senyum kau tu sekadar nak sorok genang air mata kau..'

OMG... sebak rasa kat hati... betul lah yang dikatakan tu... 

hari ni aku menghitung hari je... bila gaknye ujian ni akan berakhir... well... sebenarnya hari ni aku al-hamdulillah... ada sikit kekuatan tu... tapi nama nak gelak2 suka2 ketawa2 macam dulu tu... payah sikit... makan masa kot nak elok... entah bila tah...

Pasal pemberian tak disangka tu...

kisahnya mula masa hati aku tengah betul2 sedih... hiba... duka... segala tu la... petang tu... ye, lepas je aku puas meraung sengsorang kat sejadah tu, aku baring dengan anak2 depan tv... penat gak bila hati terlampau sedih ni... 

Dok baring terlentang tu, tangan ni tetiba rajin plak nak tekan - tekan perut... sambil layan perasaan, layankan Amie yang makin lasak tu... ya Allah... dia punya lasak, aku yang ngeri.. baru nak cecah 2 tahun tu... 

Tekan2... aku rasa keras... betul2 kat tempat yang nurse selalu cek masa kita pantang bersalin tu la... perut bawah ni kan... keras dan penuh... macam ada benda kat situ...

ngko tau la... bila dah sedih hiba ni, ikut rasa ni kalau ditimpa penyakit tu... aku berserah je... mati ke hidup ke... takde kesan dah... tengah sedih... gitu la...

aku buat macam yang doktor selalu buat bila nak cek kedudukan baby dalam perut tu... aku rasa cam penuh... ape ni? cyst ke? fabroid ke?

ya Allah... andai kata ditakdir ada penyakit dalam rahim aku ni, aku redha... andai kata umur ku tak panjang disebabkan penyakit tu, aku tetap redha...

so pagi isnin tu aku nekad pi jumpa doktor... nak tau jugak apa yang de dalam rahim ni... tak fikir takut dah... aku cuma nekad nak tau apa de dalam rahim... tu je!

bila dah bertemu mata ngan doktor... banyak ler soklannya... macam kena temuduga pon ye jugak... dalam mood tengah berduka nestapa tu kan ( cerghh... BM sangat! ), doktor tu mintak aku buat ujian air kencing... dia pon risau dengar cerita aku... muka doktor tu lain macam...

katanya takut penyakit @ ketumbuhan ke hape... tu pon lepas beria - ia aku cakap aku yakin tak pregnant... period aku ade je... so... mustahil aku pregnant!

tapi aku buat jugak sebab memang nak tau... kenapa perut aku keras semacam... ape yang de dalam tu...

so... pi makmal... tunggu result... once dapat result.... 


+ve!



blur aku pandang result kat kertas putih tu... jalan rasa cam melayang je... pale tengah serabut... tu yang blur tengok result...

masuk balik doktor tu... terus dia senyum lebar... 'ni +ve ni.... confirm la pregnant ni haa.... tahniah... bla... bla... blaaa...'

entah ape la doktor tu cakap masa tu tah... air mata dah bergenang dah... tak tau sebab apa... sedih ke? gembira ke? tak tau... hati sebak giler... perasaan tu bercampur...

doktor suruh buat buku merah... sebab baru sebulan, belum sesuai nak buat buku... KKIA suruh aku datang bulan depan... nurse tu booking kan tarikh...

aku? blur sepanjang hari... kertas tu aku telek macam tak puas...

Ya Allah... Kau bagi nikmat yang dah lama aku tunggu, dan Kau datangkan Ujian yang menyakitkan bersama nikmat tu... kemudian... Kau datangkan jugak rezeki yang aku sendiri tak jangka....

Ya Allahuakbar... berhari - hari aku blur pasal pregnancy kali ni... ngan hati yang masih sedih lagi... tapi dalam diam, aku bersyukur dengan pemberian yang tak disangka ni...

Well... baru sebulan pregnant  yek?

Hmmm.... tunggu... kisah pregnant ni tak habis lagi... nanti aku sambung lagi...


Jumaat, 11 November 2016

Ujian Allah untuk aku

Salam semua,

Semoga Allah merahmati kita semua di pagi jumaat ni... penghulu segala hari... πŸ™‚

Since last week... aku rasa down sangat... sedih, kecewa... hampa... sakitnya hati macam disiat - siat... terluka... semua ada...

Menangis? tak payah cakaplah... hari2 kot aku menangis.... hari2 kot aku tak mampu kawal emosi aku...

Tak pernah sangka aku akan diuji macam ni... sampai aku takde tempat nak mengadu masa tu... mood kerja ke laut... datang kerja tapi hati kosong...

jiwa ni sakit sangat sangat... sampai anak2 pon perasan... Opal n Payel pernah tanya, " kenapa mak selalu menangis?"

Ya Allah... tak tau la camne nak cakap kat anak2... aku cuma mampu cakap, " kalau Opal dengan Payel nampak mak menangis... Opal n Payel peluk mak kuat2 ye... supaya mak tak nangis lagi..."

Anak2 angguk... takpelah anak2... ni ujian mak... dan masa tu aku sedang mencari kekuatan untuk hadap ujian Allah ni...

Korang tak payah tau lah ujian apa... tu biarlah aku simpan dalam hati... dan orang2 tertentu je yang tau... thanks pada orang2 yg tahu tu sebab sudi dengar masalah aku...


Hari ni aku ok... sedih tu ada cikit tapi tak ler emosi macam semalam dan seminggu yang lepas ni... hari ni aku rasa kuat walaupun masih dalam ujian Allah... yup... tetiba kekuatan tu datang lepas aku betul - betul berserah pada Allah...

DIA je yang tahu apa yang baik untuk aku kan? so... now... i'm strong a bit... inshaallah... day by day aku akan lebih kuat untuk berdepan dengan ujian ni... doa aku tetap tak putus tapi dalam masa yang sama aku berserah pada Allah... inshaallah...

korang doakan aku kuat dan murah rezeki...

lagi pon.... dalam keadaan aku sedih dengan ujian ni... Allah berikan aku 1 pemberian yang tak disangka - sangka... πŸ˜…

memang tak sangka sangat yang ni... tapi aku syukur...

aku bersyukur juga dengan segala nikmat yang Allah bagi aku sebelum ni... yang aku tak sedari langsung... dalam susah aku, banyak rupanya yang Allah bagi.... tinggal aku je yang lambat sedar dan perasan... al-hamdulillah... la ni aku sedaq dah... al-hamdulillah...

Dan ada nikmat yang Allah bagi sekejap beberapa hari ni masa aku tengah bersedih... pun aku bersyukur sebab nikmat tu datang lepas bertahun aku tunggu... walaupun sekejap je... aku tetap syukur... hilang dah rasa rindu aku pada nikmat yang satu tu... apa dia? biarlah aku sorang je yang tau... hiksss... 


tak tau la lepas ni dapat ni dapat rasa lagi ke tak nikmat yg buat aku rasa bahagia sangat tu... takpelah... saat yg datang sekejap tu akan tersemat jauh dalam lubuk hati aku... Allah je yang tau.πŸ™‚

owh... pemberian yang mengejutkan tu? jeng... jeng... jeng... coming soon!


Khamis, 27 Oktober 2016

Dah musim hujan ke?

Kelmarin Hospital Sultanah Aminah terbakar kan? kat wad ICU tu mulanya kan? Pehtu semalam sekali lagi terbakar tapi kali ni takde mangsa yang terlibat...

Aku pon dapat wassap viral tu... dan dalam bebanyak wassap tu, adik ipar aku merangkap hasben Cik Jijah maklumkan... satu - satunya pesakit melayu yang maut tu adalah pak sedara dia. Mangsa adalah merupakan sepupu pada arwah mak adik ipar aku nih... semoga rohnya dicucuri rahmat dan ditempatkan dikalangan orang2 yang beriman. Al - fatihah...


hujan...!! lebat ngko....

nak keluar rumah tengah hari tadi... mak ai... golap! sampai pejabat hasben wassap... katanya kat town Seremban dah ribut... takpe, aku gitau dia petang ni aku pi pejabat ngan kereta... lega dia.. hehe


ni gambo kelmarin... bapak gelap! masa tu terus cancel je niat nak buat OT... so ngan kul 5 aku dah cabut! time nak kluar dari pejabat tu plak kemain banyaknya kereta! haduiihhh... sakit pulak hati kita! time tak hujan, takde plak berderet kereta macam tu... 


sambil pecut motor tu, dalam hati ni puas la berdoa... jangan ler de dahan patah time lalu bawah pokok2 besar tu... takat kecik2 ni xpe lagi...

tengah lalu kat selekoh... mak aii... macam nak terbang kena tiup angin... kuat woiii... terus tarik brek.. kebetulan laluan sebelah kanan tu de kereta lalu... kalau ler angin tu betul2 kuat, mau aku hentam kereta tu... tak tau la pehtu ape jadi kat aku kan... nauzubillah...

sampai rumah, slow giler je aku bawka motor... kena plak hujan.. mak aiii... sakit weihh kena air hujan tu... de plak lopak air... selisih plak ngan kereta... aduh makk... menyimbah air tu... nasib ler aku belum lalu time tu... kalau tak, confirm la basah lencun macam dulu... masa tu 4x4 lalu... laju plak tu langgar lopak air... betul2 time aku lalu kat lopak tu... kuyup aku!

heiihhh... teruk betul... pemandu tu langsung tak kisah kat penunggang motorsikal / skuter cam aku ni... pada aku, orang tu sombong! mentang la dia berkereta besar... badan tak kena hujan sepanjang jalan... takde la rasa simpati kat orang2 bermotosikal / skuter ni time hujan lebat camtu...

kesian sikit la kat kami ni... kot kami semua berkemampuan, takde de kami sanggup meredah hujan lebat cenggitu dengan motorsikal / skuter... ye aku boleh je kereta tapi tak bermakna aku mampu usung kereta tu setiap hari ke tempat kerja... zaman sekarang nak kena banyak berjimat... nilai wang pun dah makin kecik dah... RM50 tu bape lama sangat lah boleh bertahan kat dalam poket ni... sebab tu aku lebih senang berskuter je... hmmmm...

so... la ni... dah musim hujan ke??

hati - hati la memandu ye... prihatin jugak dengan persekitaran pemanduan kita masa musim hujan ni...


Rabu, 26 Oktober 2016

Tudung Aidijuma satu !!!

Semalam Cik Jijah ke hospital Putrajaya ngan Cik Guyu... melawat hasbennya Cik Jijah... Katanya nak operate untuk perbetulkan saluran hidungnya yang sempit tu... Isnin tu dia warded... mungkin nak bedah dalam masa terdekat.. 

Tapi tak jadi operate pon... bp tinggi... ICU plak penuh.. ICU?? why?? Sebab doktor tu cakap lepas pembedahan, hasben Cik Jijah a.k.a Pak Ngah to Opal, Payel n Amie perlu ditolak masuk ke ICU... untuk tujuan pemantuan rapi... postpone ke tahun depan katanya...

Otw balik Seremban tu dia wassap nak shopping dulu.... siap tunjuk gambo ni haaa


ek eleh... ngko tunjuk gambo tu je ke? sakitnya hatiii.... cerr ko upload gambo lebih sikit.... ishh... ish.. ish...


shawl ke tu? tudung bawal de tak?


ada !!! 

tu dia tudung bawal ngko....


Selai RM 10?? Nakkk...

Tudung Aidijuma satu...!!!

Kasi yang cun cun punya... 


Pilih cepat!

hahaha... rambang mata nak pilih walaupun tengok gambar je semata... ni belum lagi depan depan ni.. lagi lama ler aku belek belek... nak cari yang berkenan ni kadang makan masa woooo... tapi kadang sekelip mata pon dah boleh jumpa yang berkenan kat hati..

rajin Cik Guyu upload gambo untuk aku... dik, ko kirim kat angah je ekk... sebab umah Cik Jijah dekat je ngan umah aku...  hehehe


aku berkenan dengan yang tu je selai... warna pastel... dah!

susu kambing ngko nak tak?

haaaahh? susu kambing?

ni haaa...


dik, tu susu lembu segar la.... bukan susu kambing... πŸ˜

oppss... sorry! aku silap...

cergghh... tak mao la... aku nak tudung tu je... memang ler aku gemar susu segar tu... tapi kali ni takpe la... hari tu kan dah borong sakan susu tu... tak mao lah...

long, ngko nak tengok magic tak??

mane? ape yang magic sangat tu?

jap...


taa daaa...


tudung yang sama tapi lain corak depan belakang... magik tak??

cerghh... sebelum tu dia tak tunjuk pon.. dah settle bayo, dah gerak balik dah pon baru nak tayang... ape la Cik Guyu nih... tapi disebabkan itu shawl... takpelah... takde la rugi sangat kalau tak dapat pon... hehehe... tapi cantik shawl tu dik... tu yang rabak poket tu ehh? hahaha...


ujian mata ni... sama tak kaler 2 shawl tu? heh... heh... tu Cik Guyu punya...


tu aku punya... tapi masih kat Cik Jijah lagi... tak tau nak amik bila kat dia nihh.. semalam nak singgah rumah dia pas kerja.... hujan plak... lebat tuuuu.... kilat petir.... cam ribut pon ye gak...

then malam tadi Cik Jijah wassap...


long, jangan lupa tuntut tudung...

k... nanti aku tuntut....

tak tuntut, kira aku punya.... hehehe...

baaaaaanyak ngko punya cantikkkkkk!!!!... 





Isnin, 24 Oktober 2016

Mana rakaman GV3 minggu ke 2 aku?

Malam tadi kan konsert kedua Gegar Vaganza 3...

Tapi aku tak cadang ler nak tengok awal  - awal... sebab aku malas nak ngadap iklan2 selingan masa siaran langsung GV3 tu... tah hape.. tv berbayo pun nak letak iklan jugak... pehtu harga tiap tahun kalau boleh nak kasi naik... amende lah....


so aku biorkan bebudak je ngadap tv.. 2 hari kat rumah atok Pilah, diorang tak dapat nak ngadap tv... kasi chance la jap kat diorang... petang tu pon aku dah paksa Opal n Payel temankan Amie main2 kat laman rumah... haha

tapi Opal dah tido awal malam tadi... Payel je belum... budak bertuah sorang ni memang suuuuusah nak disuruh tidur. melainkan kalau dia memang betul2 mengantuk... yang tu ngko tak payah suruh... tapi ngko akan rasa payah nak kejut dia bangun once dia dah tidurrr... makan masa ye nak kejut dia ni...


kebetulan masa tu hasben takdo... dia keluar balik petang tadi lepas kitorang sampai dari kampung.. ngam kul 10 setengah dia balik... time tu dia tanye.. tak tengok GV3 ke?

aku ngan confident yang amat sangat cakap... TAK!!!

sebab dah rakam...

tahap confident tu tinggi melangit.... skali hasben check.... argghhhhh.... takdo!!!!

aku ingat tau... aku rakam bersiri dari konsert pertama GV3 lagi.... hoiih... aku memang fans GV dari yang pertama dulu... masa tu belum top! orang tak layan pon... sekarangggg.... world tranding katanya... hamik ngko!

makin meletops ler Dato' Seri Vida...

skali check takde!!!!... buntang mata aku pandang Payel.. Opal selamat tak kena tenung ngan aku... sebab dia dah tidur.. tu pon lepas aku cakap, jap lagi mak nak tengok Opal buat ulangkaji... pffttt.... cerghhh!

tau bersalah ke hape... time tu la Payel ngorok muka bawah bantal... terlelap terus!

saaaabor je lahhh..... ada la yang budak2 bertuah tu tekan tekan tadi sampai rakaman GV3 aku pon takdo dalam senarai rakaman.... aloohhhhh.... dapat tengok hujung je... huhuhu...

aiiihhh.... jadi lah... nasib baik ler persembahan 2 artis ni memang time hujung hujung... dapat ler jugak tengok.... heeee


1st... Elly Mazlein... tunggu sangat nak tengok dia bawak "Berpisah Jua' lagu Ziana Zain tu.. mampu kah...?

Suara dia kan lain.. ala - ala husky kepit kepit tu kan.... nak ler jugak dengar versi Elly...

Hmmm... ok lah dia bawak malam tadi... versi dia... tapi 1st nak tarik tu de terkucil sikit... siksa gak dia nak nyanyi lagu tu... hehehe... terkeluar habis suara dia malam tadi...


lagi sorang... Siti Sarah!

dia dapat 'Teratai Layu Di Tasik Madu', lagu Fauziah Latiff... pon nak dengar gak versi dia sebab korus lagu tu pon tinggi gak tu...

Tapiiiii.... malam tadi macam tak puas ler dengor dia nyanyi... macam dia control sangat hujung2 lirik lagu tu... dah hujung tu pon macam tak lepas habis masa korus tu...


Senarai lagu pilihan minggu depan :

1. Zarul               - Generasiku ( OAG )
2. Siti Sarah        - Joget Sayang Disayang ( Anita Sarawak )
3. Azharina         - No Women No Cry ( Bob Marley )
4. Nora                - Sudah Ku Tahu ( Projector Band )
5. Ameng            - Lelaki Seperti Aku ( Aliff Satar )
6. GMie Screen  - Seni Berzaman ( To'ki )
7. Elly Mazlein   - Perawan atau Janda ( Cita Citata )
8. Zur Eda           - Karma ( Cokelat )
9. Intan Sarafina - Penantian ( Black Rose )
10. Rem              - Penawar Rindu ( Orchid Abdullah )
11. Shidi             - Mengapa Dikenang Mengapa Dirindu ( Herman Tino )

Pemenang Suara Paling Menyengat minggu ni : Azharina

Yang tersingkir : Razis Ismail...


Hasben record semula untuk minggu depan... tengok ler ape jadi... hilang lagi ke tak...πŸ˜‚