Ahad, 17 April 2016

Projek membersih laman belakang!

Nawaitu dah lama dah... Memang lama, dari zaman bujang trang tang tang aku dulu nak 'membersihkan' segala pokok koko kat lama belakang rumah tu...

Owh... laman belakang rumah ayah sebenarnya. Belakang rumah aku takde laman.😁

Ni dah anak 3 dah baru dapat kerjakan laman belakang tu. Sakit mata tengok, dah macam hutan dah. Payah nak nampak tanah... hari2 penuh je dengan daun kering pokok koko tu... Dengan nyamuk lagi. Besar besar plak tu...

Kalau pi laman belakang ni, jap g sampai dalam rumah ler nyamuk2 tu hurung badan ngko!


Cuti sekolah baru baru ni, kitorang anak beranak la dok kerjakan laman belakang ni. Tebang menebang tu serah kat husband.

Aku join time nak membersih... Anak - anak pon sama sama buat kerja walaupun banyak kali bebudak ni mengelat!

Si kecik tu rajin gak tolong... Tolong nangis dan mintak dukung! Aduh dik, tak jalan kerja mak!

Tapi kesian kat dia...

Kerengga punyalah banyak kat celah2 daun atas tanah tu... Asyik kena gigit je kaki montel dia tu... Ada gak yg 'terjun' dari pokok koko tu... eeiii.... geli geleman oit...


Tu dah lapang tu, baru la aman nak gerak sana sini... De 2 pohon koko yang husband sengaja tak tebang. Buat sempadan ngan laman jiran sebelah.

Hari pertama tu ok lagi lah, angin pon sepoi sepoi bahasa... best.

Hari kedua, hari membersih. Panasnya tak terkata... Angin pon takde! Huihh... mencabar betul! Tapi gigih jugak le mengumpul batang pokok yang husband dah kerat pendek pendek tu ke tengah laman.

Tak bakar sebab masih basah... Next weeknya baru kitorang balik kasi settled semua...


Masa menyapu kat tepi pokok buluh ni, hari dah nak maghrib dah... Husband pon dah selesai mengemas bahagian dia. Budak2 dah berkepit ngan atok diorang.

Terkenang pulak cerita orang pasal pokok buluh ayah ni, ehh.... aku sapu lelaju. Husband tunggu kat tepi... hehe..😆


Tu model aku... Last hari tu jadi model gula - gula... Hari ni jadi model koko pulak. Korang tau kan asal usul coklat? Haa... dari buah koko ni la...

Dulu masa aku kecik, ada gak kutip buah koko ni... Jemur sampai kering... Patutnya jual tapi seingat aku takde pon ayah jual... hmmm....🤔... takde kot! Terus terbiar camtu je la... Kesudahnya, mak buang!

Daun pokok koko tu plak, dulu mak aku rajin buat balut tapai... hmmm.... Mak dah lama tak buat tapai. Hari tu de gak aku tanya, mak cakap dah tak menjadi tapainya....

Kalau tak, dulu ramai je yang tempah tapai mak tu... Tapai pulut ada, tapai ubi pon ada... Tapi yang paling senang nak cari bahan, tapai pulut la... ishh ishh... sedapnya... nyumm... nyummm....

Tapai ubi? Time ada je baru mak buat...


Tu dia model buah mahkota dewa... Nyaris nak kena tebang pokok herba ni... Ayah kata pokok tu banyak khasiat...

Terutama buahnya... Tapi haaa, petang tu Fa'el sudah petik itu buah... haiiyyaa!!!


Ini kerja budak budak ni... Tak pernah dapat panjat bukit, hari tu diorang main puas puas kat situ. Aku pantau sambil2 sapu sampah tu... Sesekali kena jerit gak ngan aku, pasal abang2 boleh biar je adik terkial - kial kat bawah tu... aiisshh...

Abang2 panjat bukit, adik pon nak ikut jugak!

Sorang tunggu kat atas, sorang jaga dari bawah.. Mak tukang pantau dekatttt dekat! Sebab awal awal tu si kecik dah nak berguling kat bawah bukit tu. Nasib abang Opalnya ada kat belakang tukang tahan...

Dia tengah melasak sekarang, tergolek sikit pon takde hal... Tak nangis langsung... Gigih dia nak ikut abang - abang ehh main... Mak ngko yang seriau dik oiii


Jaga jaga... Ada lebah di situ!

Opal yang jumpa... Kalau tak, mungkin sarang lebah ni aku dah keruk dengan pencakar tu... Sebab kedudukan lubang pokok ni tersorok....


Dah berpeluh - peluh berpanas tu, harus lah pekena ABC seround! Hari ketiga tu lepas dah settled kemas semua kat laman belakang tuuuuu.... aku request kat husband!

Memang leeeeeega sangattttttt.................................................!



3 beranak order ABC... Husband order air lain... Sambil - sambil tu jamah ABC anak2... hehe... Isi ABC ni... Selain jeli, cincau dan jagung tu... ada nata de coco dengan jeruk anggur yang hijau tu.... fuiiyyoooo.....!

Done here!



Tiada ulasan: