Khamis, 23 Mac 2017

Mak

Salam semua,

Lama aku peram ni. Tak pernah kot aku citer pasal mak aku dalam blog ni. Tapi kali ni terasa nak share pasal mak.


Ingat lagi, masa aku tak tau aku dah pregnant ni... aku ingat aku ada ketumbuhan dalam rahim. Tapi bila check kat klinik, rupanya bukan ketumbuhan. Pregnant rupanya 🙂


Tak lama lepas tau aku pregnant, Cik Guyu gitau aku pasal mak. Dia baru lepas bawak mak pi klinik lepas mak mengadu dia period balik dan perut rasa sengal2 macam senggugut. Padahal mak dah lama menopous. Haiiipp... Jangan gelak ehh... Korang kena alert ngan tanda2 macam ni gak satu hari nanti.


Scan biasa je masa tu, pakai scnaner untuk preggy woman tu la... tau kan? masa tu doktor nampak ada ketumbuhan kat rahim mak. Tapi tak pasti sama ada tumor atau cyst. Sama ada tumor biasa or cancer!


Tapi bukan la betul2 terletak dalam rahim. Doktor kata ketumbuhan tu di antara rahim dan perut. Tu yang Cik Guyu conteng gambar sampai camtu... Buruk amat contengan ngko, dik! Payah aku nak paham masa memula dia up gambar ni kat what's up app. group.


So doktor tu sediakan surat rekemen untuk detail checkup kat hospital Pilah sebab asalnya mak check tu kat klinik swasta kat ngan rumah mak tu je. Doktor rekemenkan untuk buat CT Scan. 3 hari lepas doktor bagi surat rekemen tu baru mak ready pi buat CT Scan. Nak selesaikan hal kerja katanya.


Ni baru lepas buat CT Scan. Just Dollah's Angels ( me, Cik Jijah n Cik Guyu ) je yang ada. Adik aku yang satu2nya lelaki tu tak dapat join. Keje katanya. Aku tumpang Cik Jijah mai from Seremban. Amik halfday memasing masa tu. Cik Guyu memang dari awal dok temankan mak kat spital tu. Dari awal lagi, dia yang temankan mak. Since dia je yang tengah free from any commitment. Terima kasih dik!


Kitorang gerak pi Pilah pun lepas aku temankan anak2 makan tenghari. Tak sempat la nak masak. Aku join anak2 makan kat kantin. Sambil2 tu tengok anak2 orang makan sekali kat kantin tu. Ada yang makan nasi ngan ikan keli goreng... perghh... sekor keli goreng je dah RM 2.50 kalau tak silap. Kalau hari2 dia makan lauk ikan keli tu, agaknya berapa la duit poket dia sehari ek? Dari pagi sampai ke petang... Untuk anak2 aku, aku bagi RM 3 sorang untuk pagi. Kang tengahari, sama ada hantar bekal atau aku belikan kat kantin tu. Untuk KAFA, biasanya aku hulur RM 1.00 je. Ngam untuk makan macam mee goreng / nugget / roti... Yang ringan2 macam tu. Air untuk petang? hah... wajib minum air masak bekal ngko tu ye!


Tapi sebab lambat gerak, tak dapat ler jumpa mak sebelum ditolak untuk CT Scan. Cik Jijah yang naik sebab mak buyong ni tak mampu nak lelaju sangat daki tangga tu... Tu pon sempat salam je. Diorang dah tolak mak ke dalam.


Sementara tunggu tu, kitorang pi makan jap. Cik Jijah lapar katanya. Tak sempat makan langsung tadi. Lepas makan, kitorang jengah mak. kul 4 setengah dah masa tu. Ingat nak singgah jap je, tapi dah sembang2 ngan mak... hampir kul 5 baru gerak...


Tapi Cik Jijah takut nak drive lelaju sebab membawak mak buyong katanya... cehh... takut ke? Sampai sekolah bebudak dah 5 setengah... Kesian anak2... Sorry ye sayang2 mak... Mak pi tengok nenek... Bukan suka2 merayap ngan kengkawan mak sampai terlambat jemput anak2 mak... 


Result?

Next entry la... panjang sangat dah ni...





Tiada ulasan: