Jumaat, 3 Ogos 2012

Retest JPJ : 1 Ogos 2012

Dah kata kandas kat parking hari tu kan... masa booking hari tu, instructor tu cakap tempoh utk retest adalah 2 minggu dari tarikh test yg kandas tu. Maka... retest aku ( yg pertama & yg terakhir...he3 ) adalah 1 Ogos 2012. 

Bermakna masa retest tu adalah hari ke-12 puasa... puasa ye!! harap maklum!! Sesi aku lak ...sesi 2. sebab kan sesi 1 dah ramai...tak dapat la kitorang start awal. Sepatutnya turn kitorang start kul 10.30 pg. ni dah delay ke kul 11.00 pg. Matahari...? huuiihh... memang panas ler. Tapi biasanya time2 terik ni la aku buat latihan memandu.... mungkin ok kot! he3

Sementara tunggu sesi 1 tadi habis, de la sorang pengajar ni...tak tau la ape keje dia kat situ time2 test day nih... dari 1st time aku test lagi dia asyik menebeng je kat depan kitorang.. cakap kemain berlagak... cakap besar... pergghh... haiipp... bulan pose haa... tak baik ngumpat..ngeh3

Ujian Bukit :

Memula tu 'termatik' gak le enjin jap...he3... peh tu 2 kali aku start baru idup enjin.... vroomm.. naik bukit...  ok! success... peh angkat tangan... main minyak sikit.. lepaskan clutch sikit pelahan2.. sampai rasa mendak sikit... tekan lagi minyak...bagi menderumm sikit... jalan!!

Ehh... tup2 enjin mati lak kat tengah2 bukit..ape kah?!!!! arrgghhh.... kaki pantas tekan clutch & brek kaki... leh bayangkan tak? hati dah cuak...kandas ke? takkan la kot! aku tengok muka JPJ tu... leh aku tanye JPJ tu gini

" Acanerr?!"

Muka selama JPJ tu cakap...

" Kalau undur... gagal!!"

owh tidak.... aku cepat2 tekan minyak.... berdecit tayar keta.... LULUS!! lega!!

Ujian Parking :

Ni kes haru... aku berhenti jap sebelum buat ujian parking. So aku free kan gear. Bile JPJ yg kedua tu suh jalan, aku jalan la..tapi tu la.. mati lagi enjin keta.. yg best tu...dah mati... 3-4 kali aku start.... enjin keta tak nak idup!!!  Acanerr??

" Nape tak jalan lagi tuuu?!"

Agak tempered sikit JPJ tu... aku cakap je... enjin tak leh idup! masa instructor tu tolong pon memula tak nak idup enjin tu...2 kali dia start baru le keta tu idup...haiihh.. wat saspen betul!!

Sehari sebelum retest ni aku gi balajar lagi 1 jam ngan instructor lain. Tips yg dia lagi mudah dari instructor aku tu. Buktinya.... masa test memang berhasil tapi JPJ tu cam tak puas hati je... dia tanye,

" Dah berapa kali retest nih?"

Baru sekali lerr... muka JPJ tu pon eleh... nak tunjuk eksyen le tu! tau dia cakap pe pastu?

" Jangan terundur..! kalau terundur, saya gagalkan awak! "

ho3.... mulut!!!! warning konon! tapi takpe....yg penting sekarang aku dah... LULUS..!!!

Ujian 3 penjuru : 

Yg ni aku rasa ok sikit. Takde drama cam 2 ujian tadi...he3... Peh parking keta, menapak sikit... bagi salam kat bro JPJ tu... sain! Tengah dok sain kertas penilaian tu kau perasan JPJ nih dok sengeh2... Ape??!! De hutang ke?...tapi aku cakap dalam hati je la..he3... mentang dah lulus...eksyen lak aku! gasak!

Yg penting.... LULUS...!!!!!!!!! yeayy.... bertambah jugak akhirnya kelas kat lesen memandu aku...! Sebab aku dah de lesen motor ( lesen penuh...bukan P!! naa'aa...aaaa!!! no...no...no!! ).

Tiada ulasan: