Ahad, 23 Jun 2013

Pajakan ke? pegangan bebas?


Bukan la aku pandai sangat.. tapi lepas puas telek2, belek2.. tanya2 orang.. tanye ejen hartanah.. rasanya aku paham ape beza antara tanah jenis pajakan dan tanah jenis pegangan bebas.

Contoh aku amik dari kisah tanah Felda. Ayah aku cakap, tanah yg org2 Felda dapat sekarang ni jenis pajakan. Tempoh pajakan selama 90 tahun ( kalau tak silap lah.. ).

Kami menetap di tanah Felda since 1983.. maknanye dah 30tahun kan? So baki yg tinggal = 60 tahun.

Lepas tu ape jadi? Memang ler geran tu ayah dah dapat.. tapi sebabkan ini tanah pajakan, maka… bile sampai je tempoh pajakan, terserah pada Felda sama ada nak sambung kontrak pajakan tu @ diorg tarik balik. Tu terpulang pada pihak diorg. ( to renew or … )

Camtulah…

Sebab tu  bile aku tengok kat pamplet2 atau majalah iklan yg selalu landing kat depan rumah ni, harga antara  tanah jenis pajakan agak murah berbanding dgan tanah jenis pegangan bebas. Peh tu, aku suka tengok tahun pajakan dan tempoh dari mula pajakan bermula. Tapi tak semua pamplet de tulis mende tu..

Yg de tulis pun, tulisannya... ya ampunn... kecik.. cenonet jek... kena tengok betul2 baru nampak..

Nak lagi jelas, leh baca kat sini : freehold or leasehold? yang mana jd pilihan

*******

Bile dah kerap sgt survey harga rumah.. rasa macam dah jadi pakar plak..he3.. tengok je rupa bentuk rumah2 yg nak dijual tu.. kitorang dah boleh agak dah berapa harganya! Percaya tak? *winkkk..!

Masa ni.. kitorng lum jumpa lagi rumah yg sesuai ngan kitorang… hew3…

( entry ni postpone dari pertengahan tahun 2012... misi mencari masih diteruskan.. )

1 ulasan:

diba's berkata...

salam.
awak,tumpang lalu.
kte nak promote sikit.
kte ade jual aura white RM130 je.
free postage + shaker + 5 free gift.
kalau nak, contact kte ae.
Diba 012 7009100 :)