Selasa, 15 November 2016

Pregnancy : aku ingatkan baru sebulan!

Salam semua,

Kalau ditanya macam mana keadaan aku hari ni... aku cuma boleh cakap yang... aku ok tapi trauma dengan ujian Allah tu...

Nak ketawa cam biasa pon ada rasa takut takut... takut bersedih balik... takut hati aku sakit balik... takut nak ngadap hari hari yang akan datang ni pon ye gak...

Ujian Allah yang satu ni memang sangat terkesan kat aku... SANGAT!

Inshaallah... doa aku takkan sesekali putus... biar ujian ni cepat2 pergi... biarlah ujian yang datang ni cukup setakat ujian... lepas tu pergi lah... jauh jauh... 'sakit'nya aku, Allah je yang maha mengetahui...

Pasal pregnancy aku tu... kan aku dah booking tarikh buka buku merah...

Petang sampai malam tu aku masih macam tak percaya... ye ke aku pregnant ni? ye ke?berhari hari aku blur.. nak nak pulak hati tengah sedih giler masa tu... tu yang blur je 2 - 3 hari... menung... nangis bila terkenangkan ujian Allah... macam2 yang aku rasa... dengan rezeki ni lagi yang tiba2 datang... Ya Allah... tak tau nak kata masa tu...

tapi masa tengah sedih sangat tu... masa tengah down sangat tu... aku rasa macam ada 'sesuatu' yang bergerak gerak dalam rahim ni... kerap pulak tu...

ehh... kenapa ehh?? kan baru sebulan...!?

kat hati berdetik macam tu lah... berhari - hari macam tu... aktif pulak tu... dalam tengah bersedih, hati ni hairan jugak...

kalau baru sebulan, takkan janin dah boleh bergerak aktif macam ni... merata rata pulak tu... haiii... seram aku! apa dalam rahim aku ni?!!

dah berapa bulan sebenarnya aku pregnant ni?

hasben cadang suh scan kat swasta... alahai... mahal la kos nak scan kat situ... zaman harga barang tengah naik ni, baik ler berjimat... gaji camtu je...

aku nekad petang tu nak mintak doktor kat klinik kesihatan tu scan jugak... hati dah start was2 ni... lagi la aku tak senang hati... nak bergelut pulak ngan rasa sedih yang melampau tu lagi... ya Allah...

aiihhh... cam biasa! macam kena interview... banyak betul soklan... jawab je lah... last2 doktor nak cek perut...

' hmm... ini macam dah 3 - 4 bulan ni puan....'

masa tu blum scan. doktor buat anggaran je... haaaaa?? iye ke? aku minta juga nak scan... doktor refer aku ke KKIA... tak jauh pun... bangunan yang sama jugak. tumpang scan je kat situ...

kena bersoal jawab lagi kat situ... soklan yang sama... dalam mood ke laut tu... jawab ler jugak... pehtu baru doktor scan... result???


tu ha... dah 18 minggu 4 hari..!

maknanya? ye... dah nak masuk 5 bulan aku pregnant... ya Allah... terkejut kot! biar betul doktor ni... patut la aku rasa de benda aktif bergerak... dah dekat 5 bulan dah rupanya dia!

otw balik tu skali lagi aku menangis... sedihnyaaaa masa tu... tak tau nak cakap macam mana. kan emosi aku blum stabil lagi ngan ujian Allah tu... tu yang hiba sebak semua ada tu...bukan sebab baby ni.... tapi sebab hati aku masih 'sakit' menanggung ujian yang datang tu... aku terpaksa telan dan hadam semua tu...

petang tu OT, aku menangis puas2 kat opis... nasib ler takde sape... bila dah lega tu, terpikir plak pasal baby dalam perut ni... dah nak 5 bulan dia ada dengan aku... tapi aku boleh tak sedar!

period? ada... datang je tiap2 bulan kecuali bulan lepas... tapi 2-3 bulan ni period aku pelik sangat... tak normal macam biasa... on off... on off ikut suka dia je nak keluar... sakit ke? memang tak terpikir pun pasal pregnant tu... aku pikir de penyakit je... siap tekan2 rahim ni kononnya nak bagi darah period tu turun cam biasa... tak jugak jadi pape...

patut ler perut ni makin lama makin kembang... aku ingatkan sebab banyak makan... padahal sepanjang bulan raya tu aku memang control makan... berat badan naik sikit lepas tu tak turun2... alahai... risaunya!

kat rumah siap curi2 buat senaman.. kadang malam, kadang awal pagi... time hasben takde... malu nak bersenam depan dia... hahaha.

makan pon ala kadar je... tapi tak turun gak... siap tanam niat nak jogging masa OT kat laman opis tu... tapi tak jadi buat pon... siap kena gelak kat brader opis... mende lah...

de la sorang tu tegur... 'ehh... dah bape bulan ko mengandung? tahniah..'

hahaha... masa tu aku cuma cakap ' ye... mengandungkan lemak2 tepu.... bukan baby'... padahal memang ye, de baby dah pon dalam ni... confident je cakap kat orang macam... serius la.. memang aku takde simptom pregnant tu ye... selama 4 bulan lebih ni memang takde rasa macam tu... takde rasa pembawakan budak langsung!! just period yang tak normal tapi stil period... tu je...

sebab tu tak terpikir pon aku ni tengah pregnant... tau tau dah cecah 5 bulan dah ngko! sian dak kecik dalam ni... lama dah dia dengan aku, sekali pon aku tak perasan... kesian jugak kat Faiq... aku belum puas tau gomol2 si lasak tu... tau2 dah nak dapat adik dah dia... ingatkan lambat lagi nak menambah anak...

gitu lah.... kita merancang, tapi Allah jugak yang tentukan...



sekarang ni menghitung hari je sampai bersalin... sambil2 tu menghitung hari jugak ngadap ujian Allah ni... kesannya memang mendalam sangat kat hati... TRAUMA sangat... hari2 aku berdoa... hari hari aku harap doa aku dimakbulkan...

** baru - baru ni aku dengar orang kata aku tak paham perasaan dia... dah tu... perasaan aku, ngko paham ke?








2 ulasan:

Kakcik Seroja berkata...

Hmmmm...penatnya bila kita je nak kena faham perasaan orang sesangkan perasaan kita tiada yang peduli...😣

Semoga baby dalam kandungan sihat dan baik2 sahaja.

Unknown berkata...

alhamdulillah tahniah =)