Khamis, 2 Februari 2017

Bye pra-sekolah, hi darjah 1

Aku peram sebulan entry ni... semata demi nak cari mood menaip... 

Tahun lepas masa Fa'el pra-sekolah, aku rasa macam kelam kabut sikit bila tiba waktu balik. Sebab prasekolah kan habis kelas pukul 12... kalau abahnya off siang tu, dapat ler aku relax sikit. Tak ler berkejar balik awal... tu pon nasib ler, kalau abahnya tak sibuk dengan hal dia... kalau tak, tetap ler aku jugak berkejar balik amik dia... cikgu temankan just untuk 15 minit je.. lepas dari tu... lantak la, anak ngko! cikgu pun ada kerja nak buat... so tak leh la nak salahkan cikgu... huhu...

Tahun ni ada kelegaan sikit untuk aku... sebab Fa'el dah darjah 1... time balik pon dah sama ngan time rehat opis... tak ler rasa bersalah sangat nak 'lari' dari kerja, amik dia... setahun lepas memang terasa gak oiihh... ko ingat aku suka ke nak tinggalkan opis seawal camtu? tak weiihh... sebab aku kenang gaji tu... berkat ke idak??

Tapi aku memang sentiasa harap dan doa, biarlah Allah beri keberkatan kat gaji aku... sebab aku share ngan anak2 gaji tu... duit poket diorag.. jajan diorang... uiihh... semua tu jadi darah daging tau... sebab tu aku harap sangat gaji tu biar berkat... huhuhu


Pendaftaran darjah 1 sebenarnya dah dibuat awal lagi... sebelum mula cuti hujung tahun 2016 tu lagi... jadi, tahun ni terus masuk kelas... Ujian penilaian awal pun dah buat hari yang sama. Biasa, mak2 memang akan amik cuti masa ni... hari pertama anak sekolah darjah 1 kan? teruja nak tengok dia masuk sekolah... gitu ler aku... sambil kendungkan Faiq, berlelah aku usung anak2 sensorang awal pagi tu pi sekolah diorang... hehehe... takpelah, aku ok je... perut belum membesar sangat, gagah ler lagi mendukung si Faiq tu...

owhh... pra dulu pon kat situ gak... alhamdulillah, darjah 1 pon sekolah yang sama... sama ngan Opal... senang dah kat situ... 😅

Husband ( keje shift malam sebelumnya ) mintak keluar awal pagi tu sebab nak tengok 1st day Fa'el masuk darjah 1... last2 jabatan dia bagi surat amaran... padahal dia dah mohon kebenaran kat penyelia dan penyelia tu dah bagi kebenaran dah pun... still kena menjawab gak via surat... apa ke benda la diorang nih... kuasa penyelia yang korang lantik tu tak laku dah ke? 😒


Kesian Opal, pagi tu aku tak dapat temankan dia sangat pi ke kelas dia... dia kena pi cari sendiri... takpekan, Pal? Lagipun dulu masa Opal memula darjah 1 pun, mak temankan jugak macam mak temankan Fa'el... tapi masa tu abah yang hantar kan... aku tak amik cuti, tapi dah minta kebenaran pegawai nak tengok anak masuk darjah 1 masa tu... tu pun sekejap je sebab buku2 Opal semua aku dah beli awal2... Yang Fa'el ni hari pertama sekolah tu baru aku beratur beli... abahnya beratur amik buku teks...


Bekal? owh... memang saje aku tak bagi. sebab aku nak Fa'el belajar membeli sendiri hari pertama sekolah tu... air botol pun tak dapat nak bekalkan 1st day sekolah tu... sebab botol air takde. aku sangkakan dah cukup kelengkapan sekolah dia, ehh botol air pulak takde!

sabar je lah Fa'el ekk... hari pertama sekolah sila jangan lasak sangat berlari... heeeeee!! Ini pun kalau aku tak datang tengok masa rehat tu, maunya dia tak makan. Bila tanya kenapa tak beli lagi? ' Fa'el tak reti nak beli!' haduiihh... takpelah, 1st day kann? hehe

Faiq pun tumpang makan... while mak and abah diorang ni menahan je dari tadi... tak sempat nak sarapan dari pagi tu lagi memasing nih... selesai je temankan Fa'el rehat, teman Opal pulak... tahun ni tak sangka dia naik kelas... hehe... lepas tuuuu... terus pi kedai makan terdekat... brunch terus!

Tapau sekali lauk tengah hari untuk bebudak... mak keletihan sangat hari tu... dari pagi berkejar anta anak2... lepas tu lari jap pi bank, cucuk duit bonus untuk beli buku anak2 plak... sekain lepas tu beratur plak nak membeli buku... hadooooiiiihhh.... lepak!


Hahh... tu dia... kerja aku untuk hari pertama persekolahan anak... balut buku teks... wajib balut sebab buku baru tu! untung lerr... zaman aku dulu, buku banyak yang dah jahanam dah kulit luar tu... nasib ler lau peminjam sebelum tu cermat orangnya, dapat la yang elok... kalau tak, tabah je lah belajar ngan buku see-zen tu untuk setahun ekk...


Hari kedua rehat, aku terlambat sikit sampai sekolah... terbayang Fa'el tak membeli lagi nih... lupa diri ni tengah pegnant, laju aku berkejar masuk sampai kantin... tengok2... tu dia.... makan bertiga... perghh.... legaaaa... dah pandai beli dah... alhamdulillah... 


lepas tu... hahh... memasing melilau... comel je semua... ehhh... semua dah nampak sama je kat mata aku... ni tengah tunggu loceng tamat rehat berbunyi... aku teman jugak. Cikgu cuma hadkan 1 minggu je leh pantau anak2 sampai kat kantin.... Opal dulu diorang bagi 2 minggu... ni seminggu je...

ahh... lagi 1... kelas Opal rupanya dekat je dengan kelas Fa'el... pendek kata pintu keluar kelas diorang saling mengadap... abang tolong jaga adik ye!.. ngehh... macam ayat iklan sabun mandi kat tv tu dah...  


Kalut... kelam kelibut... tak tentu arah memasing nak beratur... kesian aku tengok cikgu cikgu tu kena cakap kuat2 nak tarik perhatian anak murid... anak2 murid pulak, tau je lah... budak2 kan? 


Tuuu... dah terabur balik... hahaha... dah ler, aku plak pening tengok... jom ler balik!




Tiada ulasan: