Selasa, 4 Julai 2017

Kisah 1 April 2017 : part 2

Still throwback ke 1 April punya cerita... Maaf ya.. entry di blog aku ni agak ketinggalan sikit. Nak update satu satu entry tu makan masa. Anak dah ramai... Tak menang tangan nak handle semua.


Kisah ni sambungan dari entry last aku tentang peristiwa yang terjadi pada 1 April yang lepas. Part 1 tu dah selesai... Yang episod nak serah diri ke Spital Bersalin HTJ tu. 

Tak jadi sudahnya. Balik ler aku ngan suami ke rumah semula. Tak dapat nak dikata perasaan hampa sebab spital tak mau terima aku yang 'rela' serah diri ni. 😅


Tengah hari tu aku planned nak hantar bekal kat husband. Memang kekadang gitu, bila aku cuti time husband keje... aku hantar bekal kat dia untuk lunch. Jimat pon ye... Anak2 pon dapat ler keluar pi tengok tempat keje abahnya sesekali. Kadang aku tunggu dia makan, kadang aku hantar je pastu meronda dengan anak2. 

Tapiii... petang tu once aku dah tapaukan sesiap bekalan dia, tetiba dia call.

Tak payah hantar katanya. Why???

Sebab dia dapat call dari kampung. Katanya, abang dia kemalangan... Hentam belakang lori... Ya Allah....!!!


FYI... abg ipar aku ni keje kat Nilai tu. Hari2 ulang alik pi keje ngan motor dia tu... Pilah - Nilai - Pilah... Setiap hari tau... Anak isteri semua kat umah mentua. Ye, dia stay ngan mentua. Teman mak abah ehh kat rumah tu.

Ni tau tau dia eksiden... langgar bontot lori plak tu... aduhaiii... tak dapat nak cakap pape derr... So tengahari tu tak jadi la hantar bekal kat husband sebab dia terus rushing pi emergency HTJ... Mujur ler jugak dia bawak motor je. Tempat keje ngan spital pon dekat je... Ambulans belum sampai, dia dah terpacak dulu kat depan pintu Emergency Room tu. 


Once husband tengok je keadaan abang dia dalam ambulans tu... Luluh hati ehh! Muka abang dia bengkak teruk! Tangan sebelah patah sampai terkeluar tulang... sebelah tangan lagi patah jugak tapi patah dalam... patah tebu!

Tulang pipi patah... rahang dalam patah... gigi patah... hidung patah... Kata orang yang jumpa abang ipar aku tu, dia melekap kat belakang lori tu. Lori yang biasa angkut orang potong rumput tu la... Motor? Hancur! Terperosok bawah lori tu... Totally lost! Sekarang dah tersadai kat Balai Polis Nilai tu haaa... 


So, start malam 1 April tu... mak mentua aku, biras ( wife abg ipar aku yg eksiden nih ) dengan anak2 n adik ipar aku semua 'berkampung' kat rumah aku. Dah dalam reramai anak2 mentua aku tu, kitorang hubby-wife ni je yang dok sini. Yang lain semua kat KL dengan Pilah. Husband start tu terus amik cuti sebab nak jaga abang ipar aku. 


Biras aku dapat datang sekejap sekejap je jengok suami dia. Nak buat camne, anak kecik dia masih menyusu badan lagi. Lepas tu plak, kan tak boleh bawak budak2 bawah 12 tahun ke spital. Jadinya, tugas menjaga keperluan suami dia tu banyak bergantung kat husband aku. Abang ipar aku de sorang yg bujang lagi tu la dok bergilir ngan husband aku jaga dia memalam.



Mujur ler spital bersalin tu reject niat aku nak 'serah diri' pagi 1 April tu. Kalau tak, maunya laki aku kelam kabut... Mana nak jaga abg dia lagi... sekolah anak2 lagi.. aku lak 'check-in' kat spital.. haha... mau menangkup dia gak ehh... hehh... hehh... tak leh bayang ler camne ghupe dia menangkup... Hehhh...


Lama gak abang ipar aku warded... macam2 hal yang jadi. Ingatan abang ipar aku jadi celaru... nasib baik la dia kenal lagi anak bini, ahli keluarga semua. Seminggu pertama tu memory dia asyik kacau bilau je. Asyik tanya soklan yang sama berulang - ulang kali. Letih diorang yg menjaga tu nak melayan. Abang ipar aku ni pendiam amat orangnya, tapi lepas eksiden tu... Dia jadi peramah... Kesan ubat bius gak ehh...


Sebab rahang atas dia patah teruk, doktor terpaksa buat major operation untuk betulkan rahang dalam mulut dia tu. 

Ramai je yang datang melawat. Husband aku plak, time melawat hari siang kalau tetiba aku balik umah sebab menahan sakit ( aku tak amik cuti rehat awal bebanyak masa ni )... Di-hangkutnya aku sekali pi melawat abang dia tu... Haha... Takut aku tetibe kang nak terberanak kat rumah sengsorang katanya. Kalau kat spital tu takpe... bangunan spital bersalin sebelah menyebelah je ngan bangunan tempat abang ipar aku ditempatkan nih...



Ni al-hamdulillah, abang ipar aku dah beransur sembuh. Tangan yang patah tu dah mampu la bergerak walaupun tak normal macam biasa. Dah boleh la drive tapi tak leh lama, katanya. Cepat lenguh... Ingatan dia pon beransur - ansur baik dah tu. Peramah dia? still maintain... takde plak dia jadi pendiam balik cam sebelum eksiden tu. Heeee... tu je lah. Biras aku pon de cakap ritu, dia tak kisah la camne keadaan suami dia, asalkan suami dia ada depan mata. Tak sanggup akak kehilangan abang derrr... Tak leh bayang derr akak kalau abang takde....


Hargailah kasih sayang isteri mu itu abang ipar kuuuuu... Sakit pening, berak kencing masa sakit tu... biras aku ni lah yang dok melayan. Dalam hati dia tu sedih yang amat sebab by hari ke - 5 ( the day aku deliver! ) dia terpaksa tinggalkan anak2 dia kat kampung. Sedihnya hati bila anak yang kecik tu masih menyusu badan tapi demi nak jaga suami, dia terpaksa korbankan keperluan anak kecik dia. 


Balik je ke kampung, terus si kecik tu kejar Umi ehh... rindu sangat nak menyusu, terus melekap... 😌



Fine... tu je lah kisah pasal 1 April yang lepas... 















2 ulasan:

PeRdU cINta berkata...

Alhamdulillah..moga terus pulih kesihatan tu..

skuterlady.blogspot.my berkata...

perdu cinta : inshaallah... sedang beransur sembuh tu.